zondag 1 november 2015

Stadspark in herfstsferen

De eerste opdracht die we moesten maken voor Beeldende Vorming was een stadspark schilderen in herfstsferen met plakkaatverf.

Voor deze opdracht moesten we afbeeldingen zoeken van parken. Dit mochten realistische foto's zijn, maar ook schilderijen. Aan de hand van een afbeelding moesten wij een stadspark schilderen.

Ik zal hieronder de componenten van het reflectieverslag beschrijven.

 
Betekenis:
Zelf hou ik veel van de herfst. Ik vind vooral de kleuren rond deze periode prachtig. Ik heb afbeeldingen gezocht van parken. Hierdoor heb ik mij laten inspireren. Ik vind het vooral lekker om van de natuur te genieten en daarom vond ik het bankje in dit schilderij een mooie toevoeging aan het geheel. Door de bruine kleur van de bomen en de gele- en oranje kleuren van de bladeren heb je het gevoel dat je in een park bent.
 
Vorm:
De gele- en oranje kleuren maakt je duidelijk dat het herfst is. Ook is er in dit schilderij veel met perspectief gewerkt. Dit is de reden waarom de voorste boom groter en breder is dan de bomen erachter. Daarnaast heb ik ook met schaduwen gewerkt. Dit zie je vooral voorin bij de bomen. Je kunt dit zien aan het stuk waar het donkerder is dan de rest. Met de schaduwen creëer je diepte.  
 
Materie:
Ik heb eerst de grote lijnen geschetst met potlood op een groot vel papier. Voor het schilderen heb ik gebruik gemaakt van plakkaatverf en acrylverf en verschillende maten penselen. Daarnaast had ik ook een klein blaadje waarop verf met elkaar kon mengen, papieren doekjes waaraan ik mijn kwasten kon afvegen en een potje met water.
 
Beschouwing:
Voor inspiratie heb ik afbeeldingen gezocht van parken. Daarnaast had ik ook al zelf een beeld in mijn hoofd. Om duidelijk te maken dat het om de herfst ging heb ik vooral geel, oranje en bruin gebruikt in mijn schilderij. Als laatste wou ik het bankje goed naar voren laten komen. Daarom heb ik gekozen voor de blauwe kleur. Door de blauwe kleur was er een duidelijk contrast. Hierdoor valt het bankje dus duidelijk op in dit schilderij.
 
Werkwijze:
Zelf heb ik wel eens geschilderd op de middelbare school. Ik was dus ook al bekend met het mengen van kleuren. Ook heb ik op de middelbare school veel gewerkt met perspectief. Wel vind ik dat je door een opdracht zoals deze je beter gaat kijken naar de kleuren, verhoudingen en perspectief. Je gaat beter kijken in een afbeelding waar de horizon zit en wat de verhoudingen zijn.
 
Onderzoek:
Ik ben begonnen met een schets te maken. Vervolgens heb ik die schets overgenomen op het grote vel papier. Bij de schets lette ik vooral op de grote verhoudingen en de horizon. Dit waren voor mij de belangrijkste punten. Toen ik klaar was met schetsen ben ik verder gegaan met verven.
 
 
Ik ben begonnen met de bomen. Om schaduw te creëren maakte de ene kant van de bomen donkerder dan de andere kant. Vervolgens heb ik het pad grijs geverfd. Ik heb de grijze teint gemengd met een beetje roze. Na het pad ben ik verder gegaan met de rest onder de horizon. Daarna heb ik de schaduwen van de bomen doorgetrokken.
 

Vervolgens heb ik de achtergrond gedaan. Ik heb eerst de lijnen geverfd en daarna heb ik de grote dingen nog geverfd. De grote delen heb ik met een grove kwast geschilderd. Op verre afstand is het waziger, dus details zijn dan niet zichtbaar. Toen dit allemaal klaar was heb ik nog het blauwe bankje geverfd. 
 
 
Ik was zelf blij met het resultaat. Ik vond vooral de bomen en de schaduwen daarvan goed gelukt. Je kan hierdoor goed het lichtinval zien en daar ben ik zelf trots op.
 
Wel vond ik dat alles boven de horizon beter kon. Ik vind dat ik dat te gehaast heb gedaan, terwijl ik daar rustig de tijd voor had kunnen nemen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten