Bij deze opdracht moesten wij een grafische partituur maken. Met een grafische partituur kan je delen van liedjes aanleren of gebruiken voor stemoefeningen. Een grafische partituur kan je maken d.m.v. symbolen/tekens of met woorden. Ik heb zelf gekozen voor tekens in mijn grafische partituur. Ik zou deze grafische partituur gebruiken voor stemoefeningen.
Deze grafische partituur voldoet aan het KVB-model. De tekens die herhaald worden geven ook variatie aan. Een voorbeeld hiervan zijn de sterretjes aan het begin van de grafische partituur. Je hebt een groot sterretje en een klein sterretje en dit zorgt voor variatie. De geluiden kunnen dan hard of zacht zijn. Daarnaast geven de tekens aan dat er contrasten zijn. Er zijn namelijk verschillende tekens in deze grafische partituur. Door dat er verschillende tekens zijn, dus ook verschillende geluiden, is er contrast. Door de verschillende hoogtes van de tekens, zoals bij het trappetje van de laatste regel is er ook verschil in hoog of laag. Als laatste is er ook nog verschil in ritme. Dit kun je zien aan hoe lang een teken is. Een voorbeeld hiervan zijn de puntjes van de tweede regel. Eerst zijn het puntjes en daarna een lange streep. De lange streep duurt dan langer dan die puntjes.
Met deze grafische partituur zou ik de klas verdelen in vier groepen. Elke groep krijgt hun eigen rij en beslissen zelf welke geluiden ze kiezen voor welk teken. Om de rijen te verdelen geef ik ze tijdens de les een nummer. De bovenste rij is nummer 1, rij 2 nummer 2 enz. Ze krijgen hier tien minuten de tijd voor. Vervolgens gaan ze dit presenteren. Ik wijs een rij aan en die groep gaat presenteren wat zij bedacht hadden aan geluiden.
Ik heb de feedback die ik van Tony van Veen verwerkt in mijn opdracht. Ik geef de rijen namelijk tijdens de les een cijfer om het duidelijker te maken voor de kinderen.
Ik heb de feedback die ik van Tony van Veen verwerkt in mijn opdracht. Ik geef de rijen namelijk tijdens de les een cijfer om het duidelijker te maken voor de kinderen.
Beste Laura,
BeantwoordenVerwijderenHet ziet er fantastisch uit! Voor het verdelen van de rijen is het voor de kinderen misschien makkelijker en duidelijker als je de rijen nummers geeft.
Ik heb verder eigenlijk niks erop toe te voegen.
Met vriendelijke groet,
Tony van Veen
Dankjewel Tony voor je feedback! Ik zal het aanpassen
BeantwoordenVerwijderenMisschien ook vertellen wat voor nummer het is/ een linkje ervan. Zodat mensen ook kunnen kijken hoe je grafische partituur werkt op het liedje.
BeantwoordenVerwijderen